Day: 2020-12-03

Vinteröppet

Vi håller väldigt sällan stängt och när vi gör det är det för att skydda gräset och banan från skador.

Vår ambition är att hålla banan öppen året om

Det milda vädret som varit fram tills nu har gjort att gräsplantan ännu inte gått i vila. Plantan är full av vätska och när vädret slår om och blir kallt så fryser även vätskan i gräset.

När gräset fryser till i detta tillstånd är den som mest känslig att gå-, spela- och köras på. Plantan kan knäckas och dö, med svarta spår som följd. Det kommer innebära att det inte läker ihop och vi går in i den nya säsongen med dessa skador. Det vill varken ni spelare eller vi greenkeeper.

Så därför kommer vi att hålla banan HELT stängd de första kalla dagarna, allt för att plantan skall acklimatisera sig till det kallare värdet och gå i vila. När väl plantan har gått i vila, så anser vi att den klarar att gå och spelas på och då har vi öppet.

Aktuell information om spelbarhet kommer publiceras löpande på hemsidan, Facebook och även vår nya Instagram. Allt för att ni ska få information enkelt och smidigt.